Het leven van veel jongeren speelt zich steeds meer af in een digitale samenleving, waar technologische toepassingen hun doen en laten, vaak ongemerkt, beïnvloeden. Als antwoord brengen mbo-scholen studenten, vaak tijdens lessen ‘digitaal burgerschap’, mediawijsheid en digitale geletterdheid bij. Of dat voldoende is? Vier experts geven tekst en uitleg.
Een van die experts is Maarten Walet, onderwijs-kundige bij het cluster Gezondheidszorg en Welzijn op MBO Amersfoort. “Burgerschap is participeren in de maatschappij, maar misschien nog belangrijker: het medevormgeven van die maatschappij. Digitalisering is, naast klimaatverandering, dé drijvende kracht achter eigenlijk alle maatschappelijke veranderingen. Extra inzet op het aanleren van digitale vaardigheden in het mbo is daarom een must. Dat gaat verder dan studenten mediawijs maken. Ze moeten zich er vooral van bewust worden wat het betekent om een ‘digitale burger’ te zijn in een wereld waarin we steeds meer aan technologie overlaten.”
‘Wakkere dag’
Dit vindt ook Wouter van der Horst, practor Media-wijsheid en auteur van het boek ‘AI in het onderwijs. “Jongeren zijn een groot deel van hun ‘wakkere dag’ actief op sociale media, waar ze onderling contact hebben, elkaar beïnvloeden, vaak meer dan in de offlinewereld. Toch is niet iedereen automatisch digitaal vaardig. Uit onderzoek naar digitale kansen-ongelijkheid onder mbo-studenten blijkt dat ze niet allemaal dezelfde toegang hebben tot technologie, bijvoorbeeld vanwege financiële omstandigheden of een niet toereikend laptopaanbod op school. Ook wordt in het mbo-curriculum niet veel aandacht gegeven aan digitale ethiek en digitale vaardigheden. Terwijl studenten óók en juist moeten leren nadenken over de impact van de soms ontwrichtende techno-logische ontwikkelingen in de digitale wereld op hun steeds meer digitale leven.”
In het luchtledige
Het is daarom belangrijk dat mbo-scholen een gedeelde visie ontwikkelen op burgerschap in een digitaliserende samenleving, vult Maarten aan. “Hun continue ‘online zijn’ heeft grote invloed op hoe jongeren zich verhouden tot de maatschappij en zichzelf. Niet voor niets worden veel mentale problemen veroorzaakt door een mobieltjesverslaving. In het meest ideale geval creëert elke school een veilige omgeving, waar studenten samen kunnen ontdekken en experimenteren. Dat als ze bijvoorbeeld schurende gesprekken voeren of op een podium staan, alles in het luchtledige verdwijnt en het niet even later viraal gaat. De impact van digitalisering op de mens moet onderdeel worden van het onderwijs, zowel in het curriculum als in de vorm waarin het onderwijs wordt aangeboden.”
Digitale Balans
Die digitaliseringsimpact, in dit geval op het mentale welzijn, krijgt de komende tijd zijn beslag binnen het TestJeLeefstijl-programma dat op veel mbo-scholen draait. ”Samen met het Trimbos Instituut ontwikkelen we de topic ‘Digitale Balans’”, licht projectleider Marlies Mast toe. “Mbo-studenten zien door het invullen van een vragenlijst hoe ze lichamelijk, mentaal en sociaal gezond blijven bij het gebruik van digitale middelen. Digitaal actief zijn is niet alleen maar slecht. Je kunt prima sporten met een app, vrienden online ontmoeten, zolang de balans er maar is en studenten weten dat het helpt om ook regelmatig live met vrienden af te spreken.”
Reacties